Eas(y)t

Skisser för sommaren

Kategori: Allmänt, Elmer, Inspiration, Sneakers

Även om vädret de senaste dagarna har varit ganska risigt (här i Stockholm i alla fall) och våren inte riktigt kommit igång än, har de senaste veckorna ändå bjudit på några riktigt härliga, soliga och varma dagar. Dessa dagar har verkligen fått mig att se fram emot våren, men framförallt sommaren. Jag längtar redan efter att få gå klädd i linneplagg, ljusa färger, shorts och sommriga skor. Därför tänkte jag göra denna lista med 5 olika "sommarskor", trots att det dröjer någon månad innan man får glida runt i dem.
 
Vans Authentic
Naturvita Vans Authentic är enligt mig en perfekt sommarsko. Eftersom de är i canvas och relativt billiga är de ganska okänsliga och en bra slit-och-släng sko. De passar dessutom till i princip allt och blir bara snyggare ju mer man använder dem, så man behöver inte oroa sig när man spelar fotboll med polarna eller hänger på stranden. Tycker man att ett par Authentics är för tråkiga, eller vill ha en lyxigare version, finns alternativ som de väldigt populära Eytys eller Our Legacys Off Court i italienskt läder.
 
Diemme Garda Slip-on
Slip-on skon har varit populär ett tag nu efter att varit helt utdöd under många år. Orginalet kommer från Vans och blev populär genom filmen Fast Times at Ridgemont High från 1982 där Jeff Spicoli (spelad av Sean Penn), en riktig "surfer dude", rockar de rutmönstriga slip-on skorna från Vans. Jag föredrar dock den lyxigare tolkningen från Diemme. De är handgjorda i Italien från italienskt läder, vilket gör dem till ett bra alternativ till loafers. Tack vare modellen blir de lite mer casual och lämpade för staden än vad ett par loafers kanske är. Jag har själv ett par Garda Slip-ons och de är definitivt en av de bästa och skönaste skorna jag ägt.
 
Visvim Yucca Moc Folk
Mockasinen är en klassisk sommarsko och kan ofta, enligt mig, vara ganska tråkig. Den här från Visvim är däremot väldigt snygg och lite mer speciell. Den specialgjorda Vibramsulan och den fina mockan garanterar att skon kommer vara sjukt bekväm och användbar, oavsett om du är i stan eller på landet. Visvim är ett märke som framförallt passar en workwearinspirerad, bohemisk och avslappnad stil, och dessa skor skulle vara perfekta till en avslappnad sommaroutfit. Med Visvim kommer förutom plagg av suverän kvalitet även en hög prissättning, vilket tyvärr gör det svårt för mig som 18 åring att köpa märkets produkter, trots att det är ett av mina absoluta favoritmärken. Dessa skor kostar ungefär 4 500kr.
 
Common Projects Achilles
Common Projects Achilles är verkligen inget nytt och har länge varit go-to sneakern för stilintresserade män. Det finns också flera liknande skor som t.ex. dessa från Comme des Garcons samarbete med den svenska designern Erik Schedin. Vad som däremot skiljer dessa från de vanliga skin-och mockvarianterna är att de är perforerade, vilket gör dem betydligt mer lämpade för att gå barfota i under sommaren. Om förra skon var mer lämpad för en bohemisk och workwearinfluerad stil gör sig dessa bättre till en mer avskalad stil. Men den minilaistiska och stilrena designen, samt färgen gör att dessa faktiskt passar till det mesta.
 
 
Nike Footscape Woven Chukka Motion
Listans kanske mest svårburna sko kommer från Nike och finns idag endast att köpa i Japan. Släpps de i Sverige kommer jag definitivt försöka få tag i ett par. Det här är den sko på listan som kanske framförallt tilltalar er som gillar sneakers då de är väldigt ovanliga och speciella. Vad som gör dessa till bra sommarskor är färgsättningen, att de är vävda, perforerade, och låga. Jag är ett stort fan av Footscape Woven Chukkas, som Nike tyvärr släpper ganska sällan. Även om dessa i "University Blue" är jävligt fina är drömmen ett par av de lite högre "Rainbow" Footscape Woven Chukka. Jag letar febrilt efter både de vita och de svarta på ebay. 
Kommentera inlägget här: