Eas(y)t

The Cheerleader Effect: Sneakers

Kategori: Allmänt, Inspiration, Simon, Sneakers

Cheerleadereffekten är en allmänt känd teori som bygger på att ett objekt, ensamt, betraktas som fult men tillsammans med andra objekt som snyggt. Objektet är med andra ord inte tillräckligt snyggt för att stå på egna ben men kan i symbios med andra objekt blomma ut till något vackert.
 
Historiskt sätt har teorin nästan bara applicerats på tjejer, och synen på tjejer i grupp (därav namnet). Något som slog mig här om dagen är att teorin fungerar minst lika bra att applicera på ett specifikt plagg i en outfit. Idag tänkte jag fokusera på sneakers.
 
Det finns sneakers som är så pass estetiskt vackra att jag hellre skulle glasa in dem i en monter än att bära dem. Adidas Dublin (från 2010 års "City-series") är för mig en sån sko. Sen finns det sneakers som jag egentligen tycker är rätt fula, men som i rätt outfit kan se riktigt bra ut. New Balance är kanske det märket som har den största "repertoaren" av ful-snygga sneakers, något märket på senare år har blivit populärt för. Märket som för några år sen var associerat med Steve Jobs är idag märket som hypebeasts över hela världen suktar efter.

Här kommer fem sneakers som enligt mig gynnas av the cheerleader effect.

 
Adidas Torsion Integral S 
 
 
New Balance 1500 
 
Spalwart Marathon Low 
 
 
New Balance 999 "Wanted Pack" 
 
 
Den lite mer avskalade klassikern Tretorn Nylite