Eas(y)t

Samarbeten av Simon

Kategori: Allmänt, Inspiration, Simon


Samarbeten mellan märken och modehus hör till vardagen i modebranschen. Dessa samarbeten har alltid tilltalat mig. Vare sig det är APC och Kanye West eller Supreme och Peter Saville så får dessa konstelationer, som ofta adderar ännu en dimension i plagget och gör det både mer unikt och exklussivt, mitt hjärta att klappa lite fortare. Jag börjar enkelt fantisera om egna samarbeten mellan klädmärken som jag gillar. Här nedan kommer tre stycken jag skissade ihop nu under kvällen. 
 
Diemme x Missoni
 
Det italienska skomärket Diemme har bland annat en slip-on modell som ligger kärt hos både mig och Elmer. I sortimentet just nu finns det en sko med ett vävt-färglatt rutmönster som jag finner lockande. När jag ser den typen av färglada mönster börjar jag direkt tänka på Diemmes landsman Missoni och dess färgglada sick-sack mönster. Tänk en slip-on modell signerad Diemme med något utav Missonis traditionella mönster på ovansidan av skon, kvalitativt fabrikat som mocka eller skin på sidan och en enkel, ren, vit sula. Den bilden som jag målar upp i mitt huvud tilltalar i alla fall mig.
 
 
 
Nike x Stone Island
 
Åter igen dyker ett skosammarbete upp. I det här fallet är jag nyfiken på vad Nike och Stone Island skulle kunna skapa för symbios. Tidigare har Stone Island bland annat tagit fram sneakers tillsammans med Adidas och New Balance. Ett samarbete med Nike är däremot ogjort. Jag tycker att det är viktigt att ett samarbete mellan två stora märken tar fram varandras bästa sidor. Lika viktigt är det att märkena kompletterar varandra i samarbetet. Det jag anser Stone Island är bäst på är deras framtagande av experimentella- och extraordinära material. Jag känner lite att en mix av ett experimentellt material och en någorlunda speciell skomodell skulle kunna bli lite för mycket i det här fallet. Även om Nike lyckas väldigt bra med att ta fram skor som flyknits och air max skulle jag hellre se att Nike i det här sammarbetet står för enkelheten och elegansen (jag får ont i ögonen när jag tänker på ett par Nike Air Max 90 i valfritt experimentellt Stone Island material). Istället skulle jag vilja se Nike Killshot som modell för samarbetet. Materialet Stone Island får bistå med ska självklart vara speciellt framställt till denna sko. Det är bara för designteamet att experimentera sig fram till något canvastyg med helt onödiga egenskaper som får priset på skon att svida till i plånboken. Så länge skon lyser, avtar/ändrar färg eller reagerar på regn på ett häftigt sätt är jag nöjd.
 
 
 
Our Legacy x Ebbet's field
 
Our Legacy och Ebbet's field har tidigare samarbetat och tagit fram en variant av Ebbet's Field's klassiska flanellkeps med Our Legacy loggan på. Huvudbonader är fokuset även i detta samarbete, men jag vill här att Ebbet's field lämnar komfortzonen och sina kepsar och istället gör något mer trendigt för stunden (även fast kepsen alltid är ett säkert kort som huvudbonad). Our Legacy får stå för det trendiga och vad passar då inte bättre, maj 2014, än en bucket hat? Trendigt och funktionellt är väl lite ledord i det japanska modet som Our Legacy mer och mer blickar efter så varför inte göra en bucket hat som är reversible. Grått flanneltyg på ena sidan och gräddfärgat flanneltyg på andra. Bokstäverna OL i vitt tyg mitt på hatten. Valmöjligheterna gör att hatten fungerar lika bra under sommaren, som under hösten. Retail-pris 599kr och hatten säljer slut lika snabbt som en box-logo hoodie.
 
 
Kommentera inlägget här: