Eas(y)t

Sommar, Estate, Été

Kategori: Allmänt, Elmer, Inspiration

På sommaren blir min klädstil betydligt mer avslappnad, men ändå mer elegant. Jag älskar verkligen den känslan som uppstår. Hur man kan glida runt i en skrynklig linnekavaj och ljusa byxor, eller i en pikétröja tillsammans med linnebyxor, eller varför inte badshorts, och känna sig elegant och avslappnad på samma gång. När jag tänker på en sådan klädsel ser jag framför mig varma sommarkvällar på stranden och små pittoreska byar på Amalfikusten eller Rivieran (på 50 eller 60-talet då, långt ifrån den stekiga och flashiga känslan man får idag). Att jag därför blir oerhört inspirerad av att se filmer som Plain Soleil eller den moderna versionen, The Talanted Mr. Ripley (två av mina favoriter), är ingen överaskning. En annan inspirationskälla är fotografen Slim Aarons bilder från 50 och 60-talet. Om man inte känner till honom är han en fotograf som "fotograferade attraktiva människor som gjorde attraktiva saker i attraktiva miljöer". Ofta innebar det fotografier av jet-setters, kändisar och rika, på bland annat Rivieran, Amalfikusten, Bahamas och Ibiza.
 
Här kommer lite inspirerande bilder:
 
Alain Delon i filmen Plain Soleil (1960)
 
Matt Damon, Jude Law och Gwyneth Paltrow sommrigt eleganta i The Talented Mr. Ripley
 
En till bild från filmen, med den nu avlidne skådespelaren Philip Seymour Hoffman till vänster
 
Bild av Slim Aarons. Inte mycket kläder, men ni förstår känslan
 
Mycket inspiration här. Bild av Slim Aarons
 
Fotogaferat på Bahamas av Slim Aarons. Mindre avslappnat, men samtidigt sportinfluerat och elegant
 
Imorgon kommer ett inlägg med en outfit på detta tema.
Kommentera inlägget här: