Eas(y)t

Throwback Thursday

Kategori: Allmänt, Simon, Sneakers

Idag är det som sagt #tbt och då låter jag mig minnas tillbaka cirka 11 månader bak i tiden. Det var slutet av juni och jag, tillsammans med halvt dussin vänner, befann oss i Norrköping på den alldeles för hypade bråvallafestivalen. Det var min första (möjligtvis sista) festival och ett antal nybörjarmisstag begicks. Bland annat hade jag hela tiden trott att anledningen till att alla tjejer gick runt i gummistövlar var för att kopiera Kate Moss på Glastonbury. Jag hade uppfattningen om att det var någon slags klädkod på festival, och det stämmer väl på sätt och vis. Det som däremot inte hade slagit mig var att stövlarna fyllde en praktiskt funktion. Gummistövlar var det enda som klarade sig på gräsmattan, som inte längre var en gräsmatta, utan den största lerpölen jag någonsin upplevt. Jag själv gled runt i mina gråa Nike Pre-Montreal och kände mig väldigt snopen när skorna, bara under insläppet, var helt dränkta i lera och några timmar senare helt förstörda. Det var med stor sorg som jag slängde mina förstörda skor på Norrköpings centralstation innan hemfärden. Då och då tänker jag tillbaka på den fantastiska modellen jag inte längre tillhandahåller. En dag som denna vill jag därför hedra den 70-tals-inspirerade sneakern. 
 
Löparskon som under 70-talet bars av bland annat Steve Prefontaine (därav ordet 'Pre' som en hyllning till Steve som bar skon under sitt sista lopp innan han dog i en bilkrasch) är enligt mig den perfekta sneakern i en lite mer sportinfluerad outfit. Tillsammans med en windbreaker gjorde sig sneakern svårslagen. Vill man få tag i ett exemplar av modellen är det ebay som gäller, där det som tur är finns ett antal tillgängliga i humana prisklasser. Ett annat väl fungerande substitut är modellen Nike Tailwind som går att hitta på bland annat SNS. Det tråkiga med Tailwind, och det roliga med Pre-Montreal, var alla de färgkombinationer som skon släpptes i. Den mest autentiska färgkombinationen är den blå/röda som är en replica på skon som Steve Prefontaine bar i sitt sista lopp någonsin. 
 
En vacker dag i framtiden kommer troligtvis modellen komma tillbaka. Tyvärr är jag som många andra människor relativt girig, och vill ha skon tillbaka nu. I värsta fall får det bli en beställning från Ebay.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: