Eas(y)t

#1

Kategori: Allmänt, Elmer

För ett tag sedan gjorde Simon en lista över sina favoriter bland Supremes alla collabs. Det här är ingen lista över mina, och t-shirten är egentligen inte heller något samarbete, men kort och gott ett av de snyggaste plaggen som märket någonsin släppt, enlig mig i alla fall. 
 
T-shirten ifråga är Supremes Japan Box Logo Tee som släpptes i April 2011 i syfte att hjälpa de som hade blivit offer för en tsunami i Japan en kort tid innan. 100% av intäckterna gick till det japanska röda korsets arbete.
 
Men det är inte enbart detta som får mig att tycka om t-shirten så mycket. Användandet av det ikonsika japanska "Rising Sun" motivet i box logon är inte bara estitiskt tilltalande utan också ett oerhört smart sätt att väva ihop sin egna identitet med Japan. Man tänker direkt på Japan när man ser tröjan och det är ubbenbart att det är hyllning till tsunamioffren, japansk kultur och estetik, och inte minst den japanska marknaden.
 
Den japanska marknaden bestämmer i princip vad som är coolt inom streetwearbranschen, och det är ingen slump att det ofta är japaner som har de mest sällsynta (rare) plaggen från t.ex. Supreme eller A Bating Ape, eller att de oftast är den japanska marknaden som får exklusiv tillgång till vissa klädesplagg, märken eller skor, som  de Nike Footscape Woven Chukka Motion som jag skrev om i ett tidigare inlägg. I Japan har Supreme 6 stycken affärer vilket är dubbelt så många som det finns i resten av världen (New York, Los Angeles och London). Att många av de coolaste märkena, se; Visvim, WTAPS, Neighborhood, Needles, The Real McCoy's m.m., kommer från Japan visar bara ytterligare på deras inflytande och position.
 
Jag anser att Supreme är bland de absolut coolaste märkena som finns, och ligger stadigt bland mina 5 favoriter. Dessutom har ni kanske märkt att jag verkligen uppskattar japanska märken samt japansk estetik och kultur, och därför starkt gillar kopplingen däremellan. Att ett gott ändamål ligger bakom t-shirten skadar knappast heller, och därför är Supremes Japan Box Logo Tee den snyggaste och bästa t-shirten jag sett.
 
 
Kommentera inlägget här: